Searching...
Wednesday, February 19, 2014
3:36 PM 0

'Sebesar tiga padang bola sepak' hurtles Asteroid 2000 EM26 lalu Bumi

Asteroid dipercayai kira-kira saiz tiga padang bola hurtled lalu Bumi pada hari Isnin, hanya lebih setahun selepas satu meletup di Rusia dan cedera 1,200 orang.


Slooh Space Camera dikesan asteroid kerana ia berlumba lalu di 27,000 mph

Slooh Space Camera diikuti pendekatan asteroid melalui aliran video secara langsung dari 9 malam pada petang Isnin kerana ia berlumba lalu Bumi pada 27,000 mph. 

Perdana pemerhatian Slooh pada Gunung Teide di Sepanyol Kepulauan Canary telah ais lebih dan tidak dapat merakam imej-imej langsung asteroid, Paul Cox, pengarah teknikal dan penyelidikan Slooh, berkata pada siaran satu jam, tetapi bergambar diterima daripada pemerhatian Dubai. 

270 meter asteroid, yang dikenali sebagai 2000 EM26, terkejut lalu Bumi pada jarak kira-kira 2.1 juta batu (3.4 juta km) sedikit lebih daripada setahun selepas asteroid lain meletup pada 15 Februari lalu.

Chelyabinsk, 900 milles timur Moscow. Lebih 1,000 orang cedera berikutan gelombang kejutan besar-besaran yang berkecai tingkap dan bangunan rosak. 

The meteor sepuluh tan yang memasuki atmosfera bumi pada 33,000 mph mengoyakkan di langit di atas Pergunungan Ural Rusia. 

Pegawai-pegawai kawasan di Chelyabinsk mahukan untuk menandakan ulang tahun ke-dengan memberikan sekeping meteorit untuk setiap 2014 Olimpik Musim Sejuk atlet yang memenangi pingat pada hari Sabtu pada Sukan Sochi. 

Walau bagaimanapun, Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa pada saat-saat akhir berkata ia boleh dilakukan hanya selepas Sukan.


VIDEO DALAM ENGLISH

"Kami terus menemui ini asteroid yang berpotensi merbahaya - kadang-kadang hanya hari sebelum mereka membuat pendekatan rapat mereka ke Bumi, " kata Cox dalam satu kenyataan sebelum persembahan.

Beliau menambah, " Kita perlu mencari mereka sebelum mereka mencari kami ! "


Dubai Astronomi Kumpulan disediakan gambar Slooh daripada sebahagian daripada langit di mana batu itu dijangka dapat dilihat, tetapi pergerakannya tidak boleh dipilih dengan segera dalam siaran secara langsung di tengah-tengah bintang waktu malam.

SUMBER: Reuters

0 comments:

Post a Comment